tirsdag den 25. juni 2013

Missing "home"

Selv om jeg ikke fortryder, at vi er flyttet til Spanien, så kan jeg nogle gange godt savne Danmark. Især her om foråret/sommeren når skoven springer ud, alting bliver grønt, og forårsblomster pryder skovbunden. En ting, vi ikke har hernede i Spanien er årstider. Eller det vil sige, selvfølgelig ændrer vejret sig, men det er ikke ret meget. Det går mere bare mellem alt-alt-for-varmt og så til regn-og-knapt-så-varmt. Om sommeren dør alting fordi det aldrig regner, og fordi der er alt for meget sol. Meget få planter kan overleve det. I Danmark vågner alting om sommeren, og man kan slynge sig frit i fint græs. Hernede er græsset meget grovere, og man kan slet ikke lægge sig på det - ville bare gøre ondt.



Noget andet jeg savner ved Danmark er maden. Jeg er så træt at hvidt brød med hummus eller aioli. Ikke at det ikke smager godt, men jeg føler bare lidt, at jeg spiser det samme hele tiden. Hvidt brød smager jo knapt af noget. Jeg savner rugbrød og pålæg. Hernede sælger de mest bare pølser, typisk spansk ost og spegepølse, og det kommer man altså ikke ret langt med, når man ikke spiser kød. Jeg savner en god rugbrødsmad med kogte æg. Eller makrel i tomat. Eller en fiskefilet. Eller en fiskefrikadelle. Eller en goood rejesalat. Åh, hvor jeg savner dansk mad. I dag har jeg faktisk spist cornflakes både til morgenmad og middagsmad. Så sund og varieret er jeg...

Smørrebrød at Kanal Kafeen, Copenhagen across the canal from the Christiansborg (Parliament) complex.
(ingen af billederne er mine)

Misforstå mig ikke. Jeg elsker at være i Spanien. Vejret er lækkert, stranden ligger lige på den anden side af gaden, folk er vældigt udadvendte og kulturen er generelt bare mere velkommende, men det er bare som om, at Danmark er hvor, jeg føler mig mest hjemme, og hvor jeg hører til. Jeg glæder mig til at flytte til Danmark efter gymnasiet og så bare snakke DANSK, høre/se DANSK og være omgivet af DANSKERE. Jeg er så træt af (no offense) svensk og svenskere og svensk skole og ugh. Men som sagt, jeg er ovenud lykkelig for at have fået muligheden for denne fantastiske oplevelse. Jeg elsker Spanien, og jeg elsker livet hernede. Det er ikke hver dag, man får muligheden for at opleve dette, og jeg nyder det, men det betyder ikke, at jeg ikke savner Danmark og mine gode gamle venner (ikke at jeg ikke har gode venner hernede).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar